دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: طی سه سال گذشته هزار و ۴۰۰ مهاجر ایرانی از کشورهای خارجی به ایران بازگشته‌اند.
کد خبر: ۹۵۸۳۵۱۷
|
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از تایباد، عبدالله سهرابی در حاشیه بازدید از مرز دوغارون اظهار کرد: طی سه سال گذشته، ۱۴۰۰ مهاجر ایرانی خارج از کشور به وطنشان بازگشته‌اند که بازگشت ۶۵۰ نفر از این تعداد، در دولت سیزدهم صورت‌گرفته است.

 وی افزود: یکی از برنامه‌های کارگروه علم و فناوری دبیرخانه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور که معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در آن عضو است، جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج است.

 مدیرکل شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور بیان کرد: برخی کشورهای جهان به دنبال استفاده از استعداد ایرانیان هستند و هم اکنون ۴۶ درصد مهاجران ایرانی مقیم آمریکا شمالی را نخبگان علمی تشکیل می‌دهند.

 سهرابی اعلام کرد: در دنیا روند مهاجرت از کشورهای درحال‌توسعه به کشورهای توسعه‌یافته است و امروزه افراد مهاجر به دنبال آموختن علوم روز مانند نانوفناوری، هوش مصنوعی، زیست‌فناوری و رشته‌های مهندسی هستند.

 این مقام مسئول تصریح کرد: مهاجرت، یک فرصت است؛ بطوریکه جوانان می‌توانند در خارج از کشور علوم جدید را فراگیرند و سپس استعداد خود را در داخل کشورشان به کار ببندند و حتی آن را ترویج کنند.

 دستیار وزیر امور خارجه اضافه کرد: بعضی از کشورها مانند ژاپن، کره، مالزی، آمریکا، ترکیه، قطر، عمان و امارات متحده عربی به علت کاهش زادوولد و افت منابع انسانی به دنبال جذب استعدادهای نخبگانی هستند.

 سهرابی خاطرنشان کرد: افغانستان که از یک شرایط ژئوپلیتیکی خاصی برخوردار است، از کشورهای مهم منطقه است و با ایران روابط تاریخی دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها